Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældreinfo

Forventningsafstemning mellem forældre og dagtilbud.

  • Arbejdet om børns trivsel, læring, udvikling samt dannelse er et samarbejde mellem forældre og børnehuset. Barnets udvikling er altid forældrenes ansvar, og børnehuset bakker op og er understøttende. Lovgivningsmæssigt er forældre forpligtiget til at holde sig orienteret, bakke op om det arbejde, der foregår i børnehuset, være aktive i deres barns trivsel og udvikling samt ansvar i at understøtte deres barn. Dette kan være aktuelt i forhold til særlig tale/sprogindsats, sansebearbejdning, anbefalinger fra psykolog.
  • Målet er et åbent, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde mellem forældre og professionelle medarbejdere i dagilbuddet. Det er i dialogen, at vi bliver klogere på hinanden, og en indsigt for en given handling er med til at give forståelse og mulighed for at løse et dilemma.
  • At forældre og medarbejdere respekterer, at alle børn har lige stor ret til at være her og være en del af fællesskabet, og at der bakkes op om inklusion, det enkelte barns trivsel og læring uanfægtet børnenes forskelligheder.
  • At alle respekterer og har forståelse for, at der er mange børn i børnehaven og mange forskellige hensyn og regler, som skal varetages.
  • Nogle dage kan medarbejderne kun nå ”Skal” opgaver, og ”vil” og ”kan” opgaver må vente.
  • Når et barn bringes og hentes, forventes det, at forældrene påtager sig forældrerollen og tager en evt. ”kamp” med sit barn. Forældre må ikke tænke: Hvad tænker pædagogerne nu? Endvidere forventes at forældre bakker op om dagtilbuddets regler, når man opholder sig i dagtilbuddet.
  • Når der er besked fra en medarbejder, hænger der en klemme på barnets kasse med skrift “Besked fra stuen”. Forældre skal da henvende sig til en medarbejder.
  • Forældre skal følge med på tavlerne i garderoberne eller på Aula. Her kan være vigtig information. F.eks. brug af solcreme, sygdom. Ofte vil der også stå lidt om, hvad der er foregået den pågældende dag, og derved kan man få lidt inspiration til at føre de gode samtaler hjemme om det, der er sket denne dag.
  • Det er vigtigt, at det daglige og praktiske omkring barnet fungerer: At relevant tøj (eksempelvis regntøj på en regnvejrsdag) hænger, så barnet kan nå det, at tøjet vender rigtigt (ret ud og vrang ind), tjekker garderoben at der er ryddet op fra gulvet inden man går hjem, sørger for skiftetøj osv.
  • Tilbagemelding vedr. ferie sker på AULA og til tiden! Er barnet ikke tilmeldt til at komme i børnehave efter tidsfristen, anses barnet at have fri de pågældende dage.
  • Sørg for at barnets stamkort er opdateret med forældres telefon nr. m.m. både på AULA og i børnehaven.
  • I forhold til samarbejde og forståelse spiller bl.a. følgende parametre gensidigt ind: Ansvar, Regler, Medbestemmelse, Behov, Privatlivs grænse, Privat- og arbejdsliv, Anerkendelse samt opdragelse.