Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogvurdering

Sproget er menneskets basale fundament i udviklingen af kommunikation og samspil med andre mennesker. Børn fødes med forudsætninger for at udvikle sprog, men hvordan disse færdigheder udvikles, afhænger af omgivelsernes samspil og kommunikation med barnet. Det er ikke kun gennem det talte sprog, men også gennem nonverbal kommunikation som kropssprog, billedsprog, mimik og oplevelser, at barnet udvikler dets sproglige kompetencer.

I Dagtilbud Hobro Syd er vores mål at børnene:

  • Skal tilegne sig og udvikle sig sprogligt således de kan indgå i nære sociale relationer og i fællesskaber med andre børn og voksne.
  • At børnene leger med sproget, finder glæde ved at synge og rime med vrøvleord. 
  • at børnene med tiden får lyst til at legeskrive, tal og bogstaver og eget navn. 
  • at børnene genfortæller historier og oplevelser -at børnene kan give udtryk for egne meninger og tanker.
  • at børnene udvikler større ordforråd og sprogforståelse
  • at børnene anvender sproget aktivt.

 

 I Dagtilbud Hobro Syd arbejder vi ud fra:

  • At have fokus på, at samtaler med børnene, er det mest effektive system til tidlig læring.
  • I dagtilbud Hobro syd har vi mange børn af anden etnisk herkomst end dansk, hvilket fordrer, at vi i vores forældresamarbejde har en evidensbaseret tilgang.
  • Vejledning og rådgivning skal bygge på opdateret viden.
  • Den sproglige dimension er lagt ind i enhver form for temaarbejde i løbet af året.
  • Mindre grupper hvor det fremmer den sproglige turtagning mellem barn-voksen og barn-barn.
  • At børnene har mulighed for at lære gennem erfaringer, hvilket fremmer udviklingen af ordforråd.
  • At børnene i vores dagtilbud har adgang til bøger helt fra vuggestuen og at vi aktivt bruger dialogisk læsæning.
  • At udendørs og indendørs læringsmiljøer skal motivere og indbyde børnene til at udforske og bruge de muligheder de har til at udfordre deres kreativitet.

 

I Mariagerfjord kommune er det vedtaget at alle børn sprogvurderes i 3 og 5 års alderen.  
Vi anvender testredskabet Hjernen & Hjertet til sprogvurderingerne.