Sproget er menneskets basale fundament i udviklingen af kommunikation og samspil med andre mennesker. Børn fødes med forudsætninger for at udvikle sprog, men hvordan disse færdigheder udvikles, afhænger af omgivelsernes samspil og kommunikation med barnet. Det er ikke kun gennem det talte sprog, men også gennem nonverbal kommunikation som kropssprog, billedsprog, mimik og oplevelser, at barnet udvikler dets sproglige kompetencer.
I Dagtilbud Område Midt er vores mål, at børnene:
- skal tilegne sig og udvikle sig sprogligt således de kan indgå i nære sociale relationer og i fællesskaber med andre børn og voksne.
- leger med sproget, finder glæde ved at synge og rime med vrøvleord.
- med tiden får lyst til at legeskrive, tal og bogstaver og eget navn.
- genfortæller historier og oplevelser -at børnene kan give udtryk for egne meninger og tanker.
- udvikler større ordforråd og sprogforståelse
- anvender sproget aktivt.
I Dagtilbud Område Midt arbejder vi ud fra:
- at have fokus på, at samtaler med børnene, er det mest effektive system til tidlig læring.
- i dagtilbud Område Midt har vi mange børn af anden etnisk herkomst end dansk, hvilket fordrer, at vi i vores forældresamarbejde har en evidensbaseret tilgang.
- vejledning og rådgivning skal bygge på opdateret viden.
- den sproglige dimension er lagt ind i enhver form for temaarbejde i løbet af året.
- mindre grupper hvor det fremmer den sproglige turtagning mellem barn-voksen og barn-barn.
- at børnene har mulighed for at lære gennem erfaringer, hvilket fremmer udviklingen af ordforråd.
- at børnene i vores dagtilbud har adgang til bøger helt fra vuggestuen og at vi aktivt bruger dialogisk læsæning.
- at udendørs og indendørs læringsmiljøer skal motivere og indbyde børnene til at udforske og bruge de muligheder de har til at udfordre deres kreativitet.
I Mariagerfjord kommune er det vedtaget, at alle børn sprogvurderes i 1-, 3- og 5 års alderen.
Vi anvender Sprogtrappen som redskab til at sprogvurdere.